Co znamená "mysl tchaj-ťi" v taoistické kosmologii?

Nanebevzetí mistři přetrvávají ve stavu čisté otevřenosti nazvané wu-ťi. Vypadá to jako prázdnota, ale není. Je naplněna původní jednotou, nazývanou čínsky původní dech (jüan čchi). Wu-ťi je jiný způsob, jak říci „prvotní stav“ a jüan čchi se často překládá jako „prvotní dech“. Wu-ťi je taoistický ekvivalent božství, přímý vchod k samému tao, ze kterého původní čchi poprvé vdechuje život do stvoření. Tao je nedefinovatelný celek přírody. Objímá také ne-bytosti, takže tao je dokonce za naším konceptem boha-stvořitele.

Wu-ťu je tudíž božství bez boha nebo bohyně usazeného v něm. To nejbližší, čím mohou lidé usilovat o návrat k původu, beztvarý jednotný zdroj všeho života před stvořením začínající zrozením toho, co Lao-c´ nazývá „deset tisíc věcí“. Taoističtí nesmrtelní pouze opouští tento stav jednoty čistého potenciálu, když je upřímně vyzveme, aby nám pomohli v duchovním vývoji. Jen se s námi setkají, když jim přijdeme na půli cesty. Cvičení této formy tchaj-ťi, vytvořené taoistickým nesmrtelným, působí jako druh posvátného tance a rituální komunikace mezi lidmi a taoistickými nesmrtelnými.

Tchaj-ťi je kosmologický termín. „Mysl tchaj-ťi“ odkazuje na stav vědomí. Tchaj-ťi doslova znamená „velké nejzazší“. Nemá to nic společného s bojovým uměním. Je to termín osvícení, popisující stadium, kdy ženské jin (kondenzační) čchi a mužské jang (expanzní) čchi přichází do harmonie. Tchaj-ťi k osvícení pomáhá kultivovat původní čchi, která je tím, co dává zrod vší jinové a jangové čchi a udržuje harmonii mezi nimi.

Tchaj-ťi je duševní stav, který předchází vstupu do vyššího stavu wu-ťi původní čchi. Takže tchaj-ťi k osvícení se také nazývá wu-ťi čchi-kung, ve smyslu „dovednost vstupu do nejvyššího neznáma“. Když praktikujeme tchaj-ťi k osvícení, dává to znamení taoistickým nesmrtelným, aby nám pomohli otevřít snadnou cestu tchaj-ťi mezi naším lidským stavem ega a stavem wu-ťi původní jednoty.

Kontakt

Jaroslav Holeček jaroslav.holecek@seznam.cz