Osm nesmrtelných

 
Nejvýznamnějšími božstvy hned po nejvyšší trojici jsou Pa-sien, takzvaných Osm nesmrtelných. Pa-sien byli kdysi smrtelníci, kteří získali vzorným způsobem života nesmrtelnost, a nyní žijí na mytických rajských ostrovech Pcheng-taj.
 
(1) Chan Siang-c´žil prý za dynastie Tchang v 9. století n.l. a studoval u svého strýce, filozofa Chan-Jüa. Potom se stal žákem Lü Tung-pina, jiného příslušníka Osmi nesmrtelných, který mu ukázal cestu na vrchol Svaté broskvoně, symbolu dlouhověkosti, s jejichž větví spadl do nesmrtelnosti. Představuje kulturu a jeho symbolem je květinový koš.
 
(2) Che Sien-ku, jediná žena mezi Osmi nesmrtelnými, se narodila rovněž za dynastie Tchang, a to v období císařovny Wu kolem roku 700. jako děvče dostala od Lü Tung-pina lotosový květ zázračných schopností. Vedena prorockým snem zamířila do Perlových hor nedaleko svého domova, kde jí bylo nařízeno rozdrtit a polknout drahokam, aby získala nesmrtelnost, načež se stala bohyní hospodyněk nebo neprovdaných dívek. Jejím znakem je lotos.
 
(3) Cchao Kuo-ťiou byl bratr císařovny Cchao, která vládla v 11. století n.l. Byl zapleten do vraždy studenta, jemuž brutálně ukrátil život Ťing-ťi, mladší bratr Cchao Kuo-ťioua. Ťing se zamiloval do studentovy manželky a to se stalo příčinou jeho zavraždění. Mladšího bratra popravili a Cchao Kuo-ťiou dostal od císařovny milost. Jako napravený poustevník se usadil v horách, zůstal tam po celý život a ostatní nesmrtelní ho naučili, jak dosáhnout dokonalosti. Představuje ušlechtilost a jeho symbolem je psací tabulka.
 
(4) Lan Cchaj-che nebyl podle popisů muž ani žena, chodil po světě jako potulný žebrák oděn v cáry. Jednoho dne prý následkem alkoholu zemřel a stal se ochranným božstvem chudých a potřebných. Jako znak má loutnu.
 
(5) Li Tchie-kuajovi poskytla poučení, jak dosáhnout dokonalosti, trojice nejvyšších božstev. Když nadešel čas, kdy měl vystoupit na nebe, nařídil svému bratrovi, aby spálil jeho mrtvolu, pokud se nevrátí do sedmi dnů. Bratra rozrušila smrt matky a spálil jeho tělo už šestého dne. Tchie-kuaj si přisvojil tělesnou schránku zemřelého žebráka, jehož zmrzačení vyžadovalo oporu berly. Potom se stal bohem nemocných a žebráků. K jeho znakům patří železná berla a láhev léku.
 
(6) Lü Tung-pin se narodil v roce 755 n.l. za dynastie Tchang. Jako student potkal v hostinci jednoho z nesmrtelných Čung-li Čchüana. Požádal ho, aby ho zasvětil do způsobu, jak dosáhnout dokonalosti a když se stal nesmrtelným, ujal se ochrany učenců. Jeho znakem je meč.
 
(7) Čang Kuo-lao žil v 7. století n.l., stal se poustevníkem a zemřel ve věku více než 100 let. Podle tradice ho povolala ke svému dvoru císařovna Wu, ale Čang zemřel na schodech do jejího paláce. Čang byl zázračně oživen a od té doby žil až do smrti poustevnickým životem. Když později otevřeli jeho hrobku, byla prázdná.
 
(8) Čung-li Čchüan žil údajně v 1. století př.n.l., stal se významným členem vlády za dynastie Chen a potom se uchýlil k životu poustevníka a odhalil tajemství alchymie. V jeho jeskyni se objevil koš s nefritem, který obsahoval recept na elixír nesmrtelnosti. Pak ho odnesl na křídlech čáp na Pcheng-laj. Je patronem vojska a k jeho znakům patří Broskev nesmrtelnosti a vějíř z čapích per.
 
Zdroj: TAJEMNÝ SVĚT ASIE

Kontakt

Jaroslav Holeček jaroslav.holecek@seznam.cz